Belgien-eran fast från forna Jugoslavien
Borghesia var fan ett fint band. Ibland kunde det vara pinsamt så det förslog textmässigt (Beat and Scream), men så länge de höll sig till serbiskkroatiska förstod man ju inte vad de sade. Från “Ni Upanha Ni Strahu” via “Escorts And Models” till “Resistance” har ändå duon (med samarbetspartners) en riktigt bra back catalogue. På “Resistance” nådde man nog sin topp med svinfina inledningen “Theme One” och en av deras textmässigt starkaste låtar “The Message”. Och så den abslouta klassikern “Discipline” såklart som åtnjuts allra bäst på tolvan “Surveillance and Punishment”.
Andra personliga favoriter för min del är: “Pasto Nudo”, “U Crnom” och “Naked Uniformed Dead”, alla från andra plattan “Escorts And Models”. Faktum är att jag vid tidpunkten (88-89) var så impad av kroaterna att jag bildade ett band som hette Korghesia. Pinsamt men vad fan har vi inte alla i ryggsäcken efter tonåren..

á; GRUMH…s bedrövliga image går igen.
Men Borghesia har helt klart överlevt tiden bättre.
De hade ju bland mycket annat något viktigt att säga.
*
Hittade en imponerande research om bandet på den här fina bloggen:
http://awahlbom.blogspot.com/2007/11/borghesia.html
Och inget fel på deras MySpace heller.
**
Som ni märker tar jag inte upp Laibach här. Detta därför att Borgehesia mycket bättre rimmar med tiden det begav sig. Även om Laibach var som störst, bäst & populärast under eran. Men handen på hjärtat. Tar vi bort Beatles-plattan, “Geburt Einer Nation” och några till har vi inte mycket kvar av Laibach. Eller har jag fel nu igen? ; )
In Sotto Vocce bör också nämnas, men dem får nån annan skriva något vackert om.
Kommentarer
En kommentar till “Belgien-eran fast från forna Jugoslavien”
-
Polls
VCMG
- Stort! Spännande! (58%)
- Kul för dem. men inte många andra. (32%)
- Jag har aldrig brytt mig och tänker inte börja nu. (7%)
- I don´t care anymore (4%)
Loading ... -
Categories
- 007
- 100 av de 1000 bästa låtarna
- 2009
- 78 Svenska Låtar
- AIK
- April Tears
- Arvika 2009
- Bailando!
- BEBBON
- Belgien i Sverige
- Bodyruset 2010
- De 50 Bästa Filmerna
- Depeche Mode
- Depeche Mode 151
- Dråpligast Under Hultsfred 1991
- Dubplate Connection in the mothafukking US
- EM 2000
- En Levande Legend
- Färjan till Finland
- Första åren i Stockholm
- Freddans Dråpligaste Stunder
- Full of Keys
- GBFE
- Good Shit
- GOTHLAND 2011
- Helghälsningar
- Hökaröva
- Huga!
- I en värld som kan gå åt helvete
- Jag ger er DJUR
- Japaner
- Jens, Jesus & Jag
- Lip Service
- Livat med Farsan
- Ljuva Klassiker
- Lost!
- M4TM
- Music For The Masses 07, 97, 87
- Musik i Film
- Mute Records
- Obehagliga & Märkliga Människor i Europa
- Pet Shop Boys 15
- Picha eller Brodin
- Sabrosa
- Säbysjön
- Sant Eller Falskt?
- See See
- Semester
- Skafferiet
- Svart Bröllop
- Tågluff 93
- The Battle Of The Jesus And Mary Chain
- Top 10 Dråpligaste i Tranåsband
- Uncategorized
-
Archives
- April 2012
- February 2012
- January 2012
- November 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- June 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- February 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
- June 2008
- May 2008
- April 2008
- March 2008
- February 2008
- January 2008
- December 2007
- November 2007
- October 2007
-
Search
Möjligt att du har en väldigt liten poäng i detta men om “några till” är två plattor så skulle de ändå ha fyra starka album och det är ju mer än vad många i denna genre kan uppbringa. Laibach är ju dessutom mycket mer än musik.