21. Photographic

En av Depeche´s absolut första låtar “Photographic” är den 21:a bästa i hela katalogen, inte illa pinkat. “Photographic” har levt genom alla de 26-27 åren och är fortfarande vital, svängig och skitbra. Det var underbart att den plockades upp på senaste turnén.

Vince Clarke är ju en popmakare av riktigt högt snitt. Karln har genom sin karriär smällt fram den ena karamellen efter den andra; “Don´t Go”, “Goodbye 70´s”, “Happy People”, “Oh Lamour”, “Sometimes”, “Victim Of love”, “Ship Of Fools”, “I Love To Hate You” och “Breath of life” för att nämna ett axplock. Makalöst.

“Photographic” är kanske inte, när det kommer till kritan, ens ett av hans tre största verk. Och det säger ju lite om den mannens kapacitet. Men att han hoppade av Depeche Mode var antagligen det bästa han gjort i hela sitt liv. För hans skull. För Martin Gore´s skull. För vår skull. Vi fick två gottepåsar.

Ett av mina favoritpartier i “Photographic” är lätt “I said i´d write a letter, but I never took the time..” partiet. När det drar igång får jag spelet. Och har fått så i över 25 år. Otroligt. Melodislingorna mot slutet är även de fullständigt omöjliga att bli less på. Och det går att nämna igen: Vilken jävla bjässe den här låten är live!

*

Rex The Dog´s återvinning av klassikern måste också tas upp. Det kan mycket väl vara den bästa remixen som någonsin gjorts. Hur många gånger har man inte pumpat loss den på ett dansgolv med samma resultat? Total eufori.

**

Kommentarer

16 kommentarer till “21. Photographic”

  1. Johan 1 Feb 2008, 15:24

    Photographic är en de låtarna som jag tycker är helt klart bättre live än på skiva. Inte så att den är dålig men det blir på något sätt mer ös i liveversionerna.

    Riktigt kul att de plockade upp den på senaste turnén och faktiskt lyckades göra den ohyggligt bra, Fletch hamrar basgång som aldrig förr och tom “jammar” lite i slutet.

    Sedan föredrar jag nog kanske versionerna från 1984 och 1986 men den har banne mig aldrig varit dålig.

  2. Johan 1 Feb 2008, 15:26

    Lite trist bara att de släppte “dub mixen” av Photographic på Remixes skivan när den andra är så mycket bättre.

  3. DMC 1 Feb 2008, 15:38

    LP versionen ÄR bättre en dom som ligger på some bizarre samlingen! Den som hävdar motsatsen har fel helt enkelt.
    Daniel Miller var en jävel på att producera synthpop!

  4. DMC 1 Feb 2008, 15:50

    Dom? Den…

  5. Hugo 1 Feb 2008, 16:00

    Att de spelade Some Bizzare-versionen under andra halvan av turnén (och dessutom Stripped) var det som definitivt fick mig att bestämma mig för att köpa biljett till Stockholm Stadion!

    Föredrar verkligen Some Bizzare-versionen! Jag köpte remastern av 81>85 enbart för att få den! :)

  6. Andreas 1 Feb 2008, 16:30

    Håller alldeles definitivt på LP-versionen!

  7. Michelle 1 Feb 2008, 18:14

    Håller med Hugo, ang Some Bizarre-versionen, även om jag älskar albumversionen också. Kan kanske bero på att jag hörde Some Bizarre först å jag föredrar när det är lite fart i låtarna=)
    Grym live är den iallafall, den gav mig träningsvärk i vaderna.

  8. DMC 1 Feb 2008, 18:32

    Hugo, jag köpte Some Bizarre samlingen enbart för att få den ;) (depechedryg?)

  9. Johan 2 Feb 2008, 08:52

    Någon annan anledning att köpa Some Bizarre fanns väl knappast? ;-) Förutom Photographic är La Femme den enda bra låten.

  10. DMC 2 Feb 2008, 09:39

    Har inte lyssnat på den sen, ja 80/90 talet.
    Men jag har för mig att Soft Cell faktiskt lyckades göra en halvlyckad låt.
    Ska ta fram skivan snarast :)

  11. DMC 2 Feb 2008, 09:49

    Goodbye 70’s har faktiskt Alison Moyet skrivit.

  12. DMC 2 Feb 2008, 10:00

    Men Vince Clarke står nog för “programmeringn” av syntharna/sequencers tillsammans med Miller såklart.
    70-80% på tex Speak & Spell är inspelat live, eller direkt på tape och säkert på Yazoo’s album också.
    Sequencers på den tiden var inte av den kalibern som idag.
    Det enda som är på sequencer är trummor och bas. Slingorna är livespelade. Och ibland kan man ju höra att det är rätt otajt spelat :D

    Lyssna på introt till Puppets :D
    Inte direkt 100% tajt spelat…
    Eftersläpningen hörs tydligt.
    Men med en monosynth behöver man ju bara hålla ner nedersat tonen och sedan bara köra med översta som jag tror dom gjort med puppetsblippet.

  13. Andreas 2 Feb 2008, 10:22

    Är det Moyet hela vägen? Wot!!?

    Vad det inte inte “memorabilia” m soft cell på soe bizarre, eller är jag ute och cyklar?

  14. Koffe 2 Feb 2008, 11:28

    Photographic går aldrig lyssna sig trött på. Tycker nog att den ligger på top 10 för min del.
    http://www.youtube.com/watch?v=KOyznEhXzTk

  15. DMC 2 Feb 2008, 12:44

    Japp det är hon. Hela vägen vet jag inte. Men hon står som låtskrivare på skivan.

    Den sequencern dom, (depechekillarna och vince clarke) använde sig av efter Speak & Spell var denna:
    http://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Micro

    “Musician Vince Clarke of the British synth pop bands Depeche Mode, Yazoo, and Erasure used a BBC Micro (and later a BBC Master) with the UMI music sequencer to compose many hits[16]. In music videos from the 1980s featuring Vince Clarke, a BBC Micro is often present or provides text and graphics such as the clip for Erasure’s Oh L’Amour.”

    Är inte helt 100 på om depeche hade den redan på Speak & Spell men jag tror inte det. Den var jävligt dyr och mjukvaran kanske inte fanns 1981. Tror dom hade den först på Upstairs At Erics.

    Den medföljande skärmen vade grön text :)

    Jag tror Clarke använde sig av den långt in på 90-talet.
    Nu kör han Logic och även depeche.

  16. UChrome 6 Feb 2008, 16:22

    Man slutar aldrig att förundras….!

Pingbacks & Trackbacks