15. I Want You Now

1997,början av Juni, Puk Studios, Danmark:

Jag har tillsammans med April Tears spelat in i studion i ett par dagar. Det var lyxliv. Vi spelade in i samma studio som Depeche Mode har gjort “Music For The Masses” i. Och delar av “Violator”. Studion i sig var vansinnigt bra. Vi hade egen kock som lagade mat till oss. Vi bodde två och två i små tvåvånings parhus på området, strax utanför Randers på den danska landsbygden. Jag sov alltså varje natt i samma säng som endera Alan, Dave eller Martin sov i under deras inspelning.

Fletcher sov nån annanstans under sin vistelse i Puk, att han skulle vara den som sov i min säng är icke möjligt och därvidlag yppar vi inte mer om det.

Vi hade jacuzzi, swimming-pool, bastu och solarium. Elton John hade lämnat ett helt gym i poolhuset. Vädret strålade och jag åkte rollerblades naken på de betongade små stigarna som slingrade sig runt grönområdena, studiohuset och helikopterplattan. Vi hade biljardbord, gratis flipper och kylar till bredden fyllda med öl och coca cola. Det kan inte bli bli bättre. Det var vad jag trodde.

För på den tredje dagen, efter ett biljardparti där Kitte fungerat som mänsklig kö, snokade jag runt i ett litet arkiveringsrum vid sidan av just biljardbordet. Jag såg rullband med texten “Vision Thing“, “Vision Thing” och “Vision Thing“. Säkert 100 stycken. vad i helvete The Sisters Of Mercy pysslade med när de var där vet jag inte, men man får viss förståelse för varför deras uppföljare till nämnda platta har dröjt sjutton år.

Sen såg jag det. Omkring åtta tejper precis till vänster om dörren.

Depeche Mode´s mastertapes till “Music For The Masses”.

Jag svajade till, det blev kort svart för ögonen och jag fick ta stöd i dörrkarmen. Saliv skjutsades i ilfart från under tungan och ut till mungiporna. Och med darrande, närmast rädd högerhand fattade jag tag i en av tejpernas rygg. Tittade mig omkring utstötande en oskyldig, tveksamt visslad melodi.

Med ett lätt fräsande ljud (det är inte snyggt att försöka vissla när man har dregel rinnande från munnen) lade jag upp det obegripliga på biljardbordet. Jag öppnade upp:

Ett för-tryckt Puk-papper. En kanal-lista.

(Handskrivet i kursivt)

Artist: Depeche Mode

Track:  I Want You Now

Engineer: Dave Bascombe

Starting point: 00:02:20:47

End point: 00:06:15:38 (Kollaps anm: jaja ungefär!)

Sen var det bara att läsa upp och ner var som fanns på varje kanal. Till exempel “Accordion” på kanal 8, “Vox Al” på kanal 11 och “Girl” på kanal 14. Så den som säger annat än att Alan Wilder sjunger på “I Want You Now” nånstans har med allra, allra största sannolikhet väldigt fel.

För er som inte är bevandrade i (den tidens) studioteknik kan jag berätta, precis vad jag insåg då, att jag höll i en fucking goldmine. Alltså originalinspelningarna till en Depeche Mode skiva. Torra kanaler. Ljuden som de lät innan de var mixade. Jag sprang in i arkivet och bläddrade fram varenda jävla tape. Jag sprang till mitt hus och hämtade kameran. Tog sen foto på varenda tracklist på varenda låt. Jag grävde fram den gamla avställda bandaren de spelade in plattan på. Sen gick jag och hämtade Peter Iversen.

Peter Iversen –kolla tacklistan på skivorna– driver PUK Studios. Jag berättade självfallet inte att jag redan rotat genom arkivet utan frågade försynt om den undanställda bandaren: -Var det den som Depeche använde? sa jag och pekade. Svaret dröjde inte på sig:

-Hjee for hilvaathe di er dise moskine so dipeche ungflyt. Hvergang vorfor dieennne. Je vor icke ommgang men jej kenn vise denne pige bissing och en fisse.

Eftersom jag inte förstår danska vet jag inte vad han sa men senare fick jag översatt vad Peter Iversen hade sagt. Det var den bandaren. Och inte nog med det. Han skulle se till att jag skulle få lyssna på alla banden vid tillfälle! Jag blev en fågel av glädje och skrek:

-Jej er vild med babser, Peter! Jej er VILD MED BABSER for helvede!

Nej det gjorde jag inte… Men.. Inte nog med allt jag hittat, nu skulle jag få lyssna på dem också!

Men så bidde det aldrig. Vi hade annat att göra och den vilda glädjen efter upptäckten förbyttes under veckorna i en stilla acceptans att jag gick omkring med hela “MFTM” på originaltejps med tillhörande bandare i rummet intill.

(Vill ni titta närmare på PUK Studios se här: http://www.pukstudio.com/ )

*

“I Want You Now” med Martin Gore själv med gitarr på World Violation är bland det absolut bästa jag hört alla kategorier. Den bästa av alla hans “ackegura” framträdanden under turnén. Det bästa enskilda Martin Gore ögonblicket under hela Depeche Mode´s historia.

“I Want You Now” i studioversionen är fantastiskt bra den också. Textmässigt placerar jag den på min högsta prishylla nånstans bakom “Being Boring”, “Hallelujah” och “With Or Without You”.

“I Want you Now”s “beat”- den kraftigt erotiska undertonen- är inte tråkigt heller. Och min tracklist kan ju bekräfta både användningen av inandninsgljudet på ett dragspel samt tjejröst(er).

“I Want You Now” är Depeche Mode´s femtonde bästa låt. Obegripligt nog finns det fjorton som är bättre.

Kommentarer

15 kommentarer till “15. I Want You Now”

  1. Martin S 5 Feb 2008, 17:52

    Den akustiska liveversionen är ren perfektion, magi, erotik…. tja, vad du vill. Sex plus av fem möjliga i alla händelser.

    Och en fantastisk historia, Andreas (även för oss som hört den tre miljarder gånger)! Du bara fortsätter att växa stilistiskt i kapp med listan. Tummen upp!

  2. Jens 5 Feb 2008, 17:59

    Och även om man hört historien tre miljarder gånger så grämer man sig för trehundramiljardte gången att ni aldrig fick lyssna på exempelvis det där flämtande dragspelet.

  3. Andreas 5 Feb 2008, 18:21

    Cheers! Jag får nog ta och erkänna att jag skrattade högt själv när jag skrev inlägget. : ) Soon time for more old stories!

    Och en fotnot bör väl läggas till:

    “Jej er vild med babser” betyder “Jag älskar bröst”. Något vi ofta sa i Puk studion efter att tillsammans bevittnat en scen från en dansk gladporrfilm.

  4. DMC 5 Feb 2008, 19:30

    Det är jävligt, jävligt stort! Multitracktapen!!!
    Gahhhh, ren och skär ljudporr! Ljudhistorik!

    Det närmsta jag har kommit klassisk ljudhistoria är den faktiska 4-kanalaren Beatles spelade in sgt Pepper på.
    En Studer J 37. Den finns att se och nudda på Studerfabriken i Schweiz för den intresserade.

    I Want You Now är en bra låt men inte den placeringen.

    Och Summer tour ’94 versionen är väl den som faller mig i smaken bäst.

  5. Martin S 5 Feb 2008, 20:46

    … och av någon outgrundlig anledning kom vi bort ifrån det galet skruvade faktum att Jismarks pöjk tumlade runt på inlines – NAKEN. En sjuk, sjuk, sjuk människa.

  6. Johan 5 Feb 2008, 23:07

    Ah, en av de bästa låtarna på MFTM…. nästan böjd att hålla med om att den förtjänar sin plats på listan. Fast den är väl inspelad i Paris och “bara” slutmixad i Danmark?

    Nog var det grymt när Martin framförde den akustiskt på Violator turnén.

  7. DMC 6 Feb 2008, 09:26

    Dom spelade in skivan i både Paris och London.
    Ja, dom mixade skivan i Puk.

    Hgur var det nu när du åkte rollerblades naken. Hade du vinballe?

  8. Andreas 6 Feb 2008, 09:58

    Det var så jävla varmt så fillingarna fick åka av. Vinballe låter som trevlig reklam för min nakenhet… du menar att jag sprutar vin från mitt mellangärdes zenith?

    nej nu ska vi inte bli osedliga! Stopp! : )

  9. DMC 6 Feb 2008, 12:30

    Vinballe = halvstånd

  10. Kai 7 Feb 2008, 15:00

    Vinballe = halvstånd = Halvslak gädda

  11. Gustaf 7 Apr 2010, 11:49

    Jag och min brorsa har ett uttryck som heter “en I want you now”.
    Det betyder något (en låt t.ex. men kan även syfta på något annat) som är (borde vara) helt fantastiskt bra men då man sedan lyssnar så är det inte så bra som man trodde.

    Låten I want you now är – i vår mening – då man “hör” den i sitt huvud bland det bästa som gjorts.
    Men då man sedan sätter på skivan så lever det inte upp till förväntningarna (denna gång heller).

    Måste ha något med produktionen att göra?
    Kanske var det så att den var menad att framföras akustiskt? Jag måste kolla upp den versionen igen, var ett tag sedan…

  12. Andreas 7 Apr 2010, 13:07

    Kul uttryck!

  13. otto 4 Dec 2010, 13:36

    Tack så mycket Andreas. Ville att en kompis skulle läsa det och nu får han äntligen chansen. ;-)

  14. TompaT 13 Mar 2011, 22:29

    De var ju där när de mixade Violator-plattan oxå (Du såg inga såna band?) och då låg de enligt Steve Malins DM biografi, tre och tre i kåkarna. Gahan, Wilder och Bamonte i en och Gore, Fletcher och Flood i den andra. Detta innan Fletch fick ett stycke nervöst sammanbrott och fick vila ut sig lite på dårhuset Priory ett tag men det tog nog inte slutresultatet på skivan nån större skada av… Men inte ska du haft sån otur att du hamnade i Fletch bädd, en chans på sex…

Pingbacks & Trackbacks

  1. Favorit i repris (Till Otto) | Kollaps!