Yesterday´s Future
Godmorgon. Det är dags att ta på sig blöjorna och haklappen, vänner av the black swarm.
Depeche Mode har läckt ur sig en rad fakta om “Sounds Of The Universe” och de bockar i princip av varenda ruta i min “sinnessjukt höga förväntningar” bok.
Låt oss se vad som sägs i det officiella pressmeddelandet:
1. EMI hävdar att Depeche Mode låter som ett återfött band. “This is their most dazzling and diverse album in decades.”
2. Inledande “In Chains” är en sci-fi gospel (en av mina favoritgenrer! Finns det mer än fem låtar -och hur många av dem har Primal Scream gjort?)
Detta torde innebära att redan inledningen skiljer sig från den typiska första låten på en Depeche Mode platta. Eftersom pressreleasen också meddelar att Sounds of the Universe “Lyrically contains many of the band’s enduring obsessions – lust, spirituality, romantic yearning, sinful temptation and sadomasochism – plus more overt black humour than any of their previous albums.” vågar man ju nästan gissa att “In Chains” -med den titeln- mycket väl kan vara en gospel med sado-text, möjligen med glimten i ögat på något sätt. Det låter ju lika osannolikt som fantastiskt.
3. Avslutningsspåret “Corrupt” ska tydligen vara en “electronic glamrock stomp”! Detta kan ju direkt sägas: En sån typ av låt har Depeche Mode aldrig avslutat en skiva med. Ända sedan “Clean” har vi haft i princip samma stuk av sista låt. Nya insatser nu! Depeche Mode utmanar sig själva på äldre dar. Martin Gore förklarar närmare, apropå samarbetet med Ben Hillier: “That’s important for us, at this stage of our career, to have someone willing to stick their neck out and disagree with us.”
Vattnas det i munnen på er nu kan jag säga att jag knappt har börjat. Kolla här:
4. DeLuxe versionen av “Sounds Of The Universe” kommer innehålla 17 eller rentav 18 låtar!! Och bland dessa finns gamla demos!! Varifrån är inte sagt men det handlar med stor sannolikhet inte om grejer från innan 81 iallafall.
5. “Wrong”. Lyssna på vad killen Martin Gore säger: “We decided at a fairly early stage that we wanted Wrong to be the first single, because it’s quite different to anything we’ve released before,” says Martin. “I don’t know quite what category to put it in musically, but it’s got a kind of rap feel to it. It’s probably as close to R&B as we’re ever going to sound.” Nu blir väl vissa av er skitskraja. Men vi som vet att allt går genom ett Depeche Mode-filter oavsett namedroppade genrer vet att we are in for a treat! “Over stomping beats and screeching synthesisers, Dave hammers out Martin’s darkly comic reflections on a lifetime of mistakes, misdeeds and bad decisions. Instantly addictive, Wrong clearly has a guaranteed future as a skypunching stadium anthem. It already feels like a Depeche Mode classic.”
Apropå namedroppande förresten:
6. Om låten “Come Back” så säger David Gahan att låten har en känsla av band som My Bloody Valentine och The Jesus and Mary Chain: “A big lush sound with this droning wall of noise underneath.”
Nu sket iallafall jag slutligen på mig.
Scifi Gospel (även “Peace & b-sidan “Footprints” sägs vara i detta ljudlandskap), Gangstarap -Depeche, Electroglam och The Jesus and Muthafukkin Mary Chain??? Jag får eksem av förväntningar.
Martin Gore & Dave sjunger mer tillsammans än någonsin tidigare (behöver iof inte bara ses som goda nyheter), de har dessutom skrivit en av låtarna ihop (check!) Martin Gore tror att lyssnare i ett blindtest skulle få svårt att säga vem av dem som skrivit låtarna. Martin Gore sa det. Inte någon annan.
Martin Gore sammanfattar:
“We’ve gone back to a lot of old vintage gear, without making the album sound too retro. It’s like yesterday’s future. That’s why for me it’s a perfect album title.”
Om man ser sig om och tittar efter de andra elefanterna i rockvärlden så har jag ytterst svårt att plocka fram ett band som, när de firar 30 år, utmanat sig själva som Depeche Mode verkar ha gjort denna gång.
U2, Metallica, Iron Maiden, och andra stadium-rockar-mammutar: Bend down and kneel, Mästarna är tillbaka.
*
Läs hela pressmeddelandet här.
Kommentarer
9 kommentarer till “Yesterday´s Future”
-
Polls
VCMG
- Stort! Spännande! (58%)
- Kul för dem. men inte många andra. (32%)
- Jag har aldrig brytt mig och tänker inte börja nu. (7%)
- I don´t care anymore (4%)
Loading ... -
Categories
- 007
- 100 av de 1000 bästa låtarna
- 2009
- 78 Svenska Låtar
- AIK
- April Tears
- Arvika 2009
- Bailando!
- BEBBON
- Belgien i Sverige
- Bodyruset 2010
- De 50 Bästa Filmerna
- Depeche Mode
- Depeche Mode 151
- Dråpligast Under Hultsfred 1991
- Dubplate Connection in the mothafukking US
- EM 2000
- En Levande Legend
- Färjan till Finland
- Första åren i Stockholm
- Freddans Dråpligaste Stunder
- Full of Keys
- GBFE
- Good Shit
- GOTHLAND 2011
- Helghälsningar
- Hökaröva
- Huga!
- I en värld som kan gå åt helvete
- Jag ger er DJUR
- Japaner
- Jens, Jesus & Jag
- Lip Service
- Livat med Farsan
- Ljuva Klassiker
- Lost!
- M4TM
- Music For The Masses 07, 97, 87
- Musik i Film
- Mute Records
- Obehagliga & Märkliga Människor i Europa
- Pet Shop Boys 15
- Picha eller Brodin
- Sabrosa
- Säbysjön
- Sant Eller Falskt?
- See See
- Semester
- Skafferiet
- Svart Bröllop
- Tågluff 93
- The Battle Of The Jesus And Mary Chain
- Top 10 Dråpligaste i Tranåsband
- Uncategorized
-
Archives
- April 2012
- February 2012
- January 2012
- November 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- June 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- February 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
- June 2008
- May 2008
- April 2008
- March 2008
- February 2008
- January 2008
- December 2007
- November 2007
- October 2007
-
Search
Låter indeed intressant, men OM det nu skulle vara att Wrong blir som U2’s senaste så då skiter jag ner mig av helt andra orsaker!
demos från 81 och framåt?
varför skulle man släppa detta på en platta från 2009? skulle vara en bättre ide att släppa detta på en separat CD (eller box) med tidigare outgivet material, såsom Television Set, Price Of Love, I Like It…men det lär väl aldrig hända då dessa låtar inte är skrivna enbart av bandet själv (ej heller Vince inblandad). Åtminstone vad jag fått höra.
http://www.youtube.com/watch?v=7nSfs_2Flo8
längtar dock efter plattan…och konsert i juni!!
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det här.
Å ena sidan blir man ju (med hjälp av Jismarkska kryddningar)så till sig att hjärtrytmen rubbas när man låter tankarna fara iväg på vad detta skulle kunna innebära.
Å andra sidan är jag så trött på mina förväntningar som alltid läser in såväl EM-guld som en ny Violator så fort det finns positiva tendenser. Så vitt jag minns så var Playing the angel redigt hypad men den har ju falnat en hel del faktiskt. Men härligt låter det onekligen, jävligt spännande som alltid ska det bli!
Jag är, i vanlig ordning, skeptisk… Minns: Sist de försökte sig på nån sorts electroglamrock slutade det i “The dead of night”. Och korna gick hem, sköt sig själva för pannan och rullade in sig i hamburgerpapper.
Jag hoppas, vid Jetsemane, att Jismarks ståfräs leder vägen till något stort. Jag vill att det här ska vara så bra. Men jävlar vad jag väljer att hålla huvudet kallt tills vidare…
Television Set skrevs av någon polare till Vince Clarke och är alltså INTE skriven av Depeche.
Dom andra låtarna du nämner är covers.
Let’s Get Together och Reason Man är tidiga låtar skrivna av Vince Clarke som bekant aldrig släpptes på skiva.
Men jag tror dom två är från 1980, så om man ska vara petig kanske dom inte är aktuella för att släppas.
Let’s get together släpptes ju tyvärr ut, fast kanske inte riktigt…
http://www.youtube.com/watch?v=j4ujiq8oOro
Ja Vince Clarke skrev visserligen om skiten och den versionen ska väl knappast släppas under depeche? ;)
First Impressions:
http://www.filter-mag.com/index.php?id=18407&c=1
Åsså lite till:
http://extrawack.blogspot.com/2009/02/sneak-preview-of-depeche-modes-sounds.html